I høst starter bransjen et omfattende prosjekt for å kvalitetssikre boligsalgsrapportene.
Takstbransjen har invitert en rekke uavhengige fagmiljøer til å være med på arbeidet.
I støpeskjeen
– Prosjektet har vært i støpeskjeen i lengre tid, og det er allerede klart at SINTEF Byggforsk og Forbrukerrådet vil ha viktige roller i kvalitetsarbeidet, sier juridisk leder Are Andenæs Huser i Norges TakseringsForbund (NTF).
Takstbransjen ønsker å samle kompetanse også fra andre fagmiljøer som kan bidra positivt til å videreutvikle kvaliteten på boligsalgsrapportene.
Tryggere handel
– Hensikten er å gjøre bolighandelen tryggere for både kjøper og selger. Rapportene er et viktige redskap for å få til dette, sier Huser.
Fagmiljøene som er tiltenkt plass i prosjektet er alle nøytrale på den måten at de ikke har økonomisk egeninteresse i hvilken pris som oppnås for boligen.
De har heller ingen særinteresse knyttet til å begrense eventuelle krav om forsikringddekning ved en tvist etter en bolighandel.
– Gjennom prosjektarbeidet vil vi måle kvalitet på utførelsen av arbeidet takstmenn gjør i forbindelse med boligsalgsrapporter. På den måten håper vi at et godt verktøy kan bli enda bedre. Målet er best mulig boliginformasjon til forbrukerne, sier Huser.
Grundige rapporter
En boligsalgsrapport inneholder langt grundigere informasjon enn den enkleste taksten som eiendomsmeglerne vanligvis innhenter når en bolig skal selges.
Både Forbrukerrådet og takstbransjen har gått inn for at slike rapporter skal bli obligatoriske ved et boligsalg.
– Boligsalgsrapporter kommer uansett til å bli oftere benyttet enn i dag, så det er vesentlig at kvaliteten gjennomgås og styrkes der det viser seg nødvendig, sier Are Andenæs Huser i NTF. (ANB)
Les mer om: artikkelemnene