(Siste)

To forskjellige undersøkelser viser at de fleste av oss mener kjøp og salg av bolig er både krevende og utrygt.

Høyt tempo

Ifølge undersøkelsene fra TNS Gallup og Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) synes forbrukerne blant annet at tempoet i budrundene er alt for høyt.

Boligselgere og -kjøpere savner også god og nøytral informasjon.

– Best mulig informasjon om boligen på et så tidlig tidspunkt som mulig, vil gjøre det enklere for boligkjøpere å ta riktige valg i forbindelse med boligkjøp, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Bedre informasjon

Forbrukerne ønsker først og fremst en tryggere prosess, med mindre usikkerhet og stress. De ønsker å kunne gjennomføre salg og kjøp under mer betryggende former enn tilfellet er i dag.

Bedre og mer standardisert informasjon om boligen er ett av de viktigste kravene fra dem som har deltatt i undersøkelsene.

– Forbrukerombudet har lenge arbeidet sammen med bransjen for å heve kvaliteten på informasjonen ved markedsføringen av boliger. Når det viser seg at forbrukere fortsatt føler stor utrygghet og etterlyser bedre informasjon, er dette noe bransjen må ta alvorlig, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Standardisering

Omtrent fire av fem husholdninger i Norge eier sin egen bolig. Kjøp og salg av bolig er de største og tyngste økonomiske handlinger vi foretar som privatpersoner.

– Når så mange opplever denne prosessen som utrygg, må vi gjøre noe med dette, fastslår statsråd Audun Lysbakken.

Han mener det er behov for bedre informasjon om boligenes tilstand, bedre kontroll over tempoet i omsetningen og standardisering av informasjonen.

I samarbeid med Forbrukerrådet og Forbrukerombudet, har derfor departementet bedt bransjen bidra til en forbedring av dagens situasjon. (ANB)