«Glu» ble sluppet høsten 2017. At Elton spilte den i sitt ukentlige radioprogram og «loved it» skildres av bandet som «et lite, surrealistisk høydepunkt». I forrige uke var det klart for nok en begivenhet: At «Glu» også blir å høre på soundtracket til FIFA 2020.

Men det åtte musikanter store bandet er alltid på vei videre – og har langspilleren «Cold Water Burning Skin» klar. Den slippes på Decca Records utenfor Norge, og har allerede høstet lovord om «suberb bandfølelse, søt sjarm og supre låter» (DN).

Fieh har vært på Europa-turné nå senest, og er klare for Sverige og Norge på ny i oktober. Hva kan de love publikum?

– Låtene fra plata, nye låter og good times! lyder det fra Sofie Tollefsbøl, frontfigur og låtskriver i Fieh, på epost.

Barn ut i verden

«Barnet vårt har ankommet, og det ser ikke så verst ut», skrev Fieh på Facebook. Og føles en debutplate som dette berømmelige barnet – selv i disse strømme- og enkeltlåt- og EP-tider?

– Ja, kanskje desto mer på grunn av disse strømmetider. Vi har aldri vært i tvil om at vi vil være et band som slipper plater, og det har vært så fett å lage en plate som føles som en helhet – slik vi liker at plater gjør. På en plate kan det liksom eksistere en stemning og et eget sound i løpet av hele plata, som en singel på et vis er for kort til å romme. Plata har vært med oss i mange år nå allerede, nå slippes den ut som et barn i verden og får leve videre der.

Foruten Tollefsbøl består bandet av Ola Øverby (trommer), Andreas Rukan (bass), Jørgen Kasbo (gitar), Edvard Synnes (tangenter), Lyder Øvreås Røed (trompet), Solveig Wang (kor) og Thea Arnesdotter Lien (kor).

Aldri tomt

Å være så mange er både en fordel og en utfordring, forteller Sofie Tollefsbøl til NTB.

– Det gir et hav av muligheter rent musikalsk å være så mange – og akkurat det er også noe av utfordringen. Den store oppgaven blir ofte å løse arrangementene på låtene – alle må finne sin rolle. Når det føles som om alle har funnet sin rolle, er det fantastisk å være åtte. Dessuten er det moro å være en stor gjeng som reiser rundt og på scenen – det blir aldri tomt på konsert, vi er jo minst ni med lydperson uansett.

– Har dere vært «redde» for å høres ut som et storband, noe som enkelte jazzfolk later til å nære frykt for ?

– Ja, vi har jobba mye med det – du skulle hørt de første demoene våre, de låt akkurat som Count Basie!, svarer Sofie Tollefsbøl rappt tilbake.

Rapper-erstatning

Mange fikk med seg Fieh på hovedscenen på Øya også i år, etter at de spilte på en av de mindre scenene der i 2018. Årsaken var rett og slett en syk rapper, som meldte avbud med én dags varsel.

– Da vi fikk tilbud om Øya kvelden før var det en litt spesiell situasjon – det var snakk om nest siste slot på den største scenen på lørdagskvelden. Da var det bare å droppe bestemors bursdagsfeiring og fly hjem fra Berlin. Det føltes som en gig det var sjukt å si ja til, siden alt måtte på plass og folk måtte komme seg til Oslo på 23 timer, men samtidig en vi ikke kunne si nei til, forteller Tollefsbøl.

Kontrastrikt

Og i Tøyenparken stilte Fieh i matchende sceneantrekk i ildfullt oransje og spilte funky soul, slik de også gjør utaskjærs. Samtidig teller de selveste Maj Britt Andersen blant fansen, alltid får solid dekning i Oppland Arbeiderblad , og fikk VG til å trekke inn Vazelina i en konsertanmeldelse. Tollefsbøl er nemlig fra Toten.

– Solide kontraster?

– Hehe, det er et riktig bilde på hvordan jeg føler meg også, egentlig. Jeg føler en sterk tilknytning til Toten hvor jeg kommer fra, samtidig som jeg hele livet har blitt fôret med kulturelle og musikalske uttrykk fra resten av verden – kanskje særlig fra USA – som har gjort sterkt inntrykk på meg, forteller hun:

– Musikk med opphav langt utenfor Eina, som jeg har vært fan av siden jeg var liten, har inspirert meg sterkt til å drive med det jeg gjør nå. Mange kan sikkert kjenne seg igjen i det.

Og videre nå?

– Skal vi spille rundt omkring i høst, og tenke på neste plate. Vi er allerede i gang med saker og ting til den. Vi gleder oss fryktelig til alt!

Fieh på norske scener i høst

  • 4. oktober – Tou Scene, Stavanger
  • 5. oktober – Café Stift, Lillehammer
  • 15. og 16. oktober – Studentersamfundet i Trondheim, under UKA 19
  • 18. oktober – Østsia, Kristiansand
  • 19. oktober – Energimølla, Kongsberg
  • 25. oktober – Parkteatret , Oslo (dobbeltkonsert, ene med fri alder)
  • 26. oktober – Kvarteret, Bergen
  • 9. november – Ibsenhuset, Skien