Innlandet fylkeskommune har planer om å asfaltere rundt 150 kilometer fylkesveier i 2023, gjennom fire utlyste asfaltkontrakter, ifølge veier24.no.
En av kontraktene gjelder veier i Mjøsområdet, og vil innebære asfaltering av veier i Hamar, Stange, Løten, Ringsaker, Gjøvik, Lillehammer, Gausdal, Vestre Toten, Østre Toten, Land og Hadeland.
Budsjettet for asfaltering er i år totalt på rundt 70 millioner kroner, der man i fjor brukte 165 millioner, ifølge veier24.no
– Nedgangen i budsjettene gjør at det i år er en mindre asfaltkontrakt enn det har vært foregående år, opplyser Johan Nøkkelholm i Innlandet fylkeskommune til nettstedet.
I september i fjor kunne fylkeskommunen opplyse om et estimert vedlikeholdsetterslep på fylkesveiene på rundt fire milliarder kroner, noe som går på bekostning av både trafikksikkerhet og framkommelighet.
I et leserinnlegg i OA i desember samme år anslår Guttorm Tysnes i Norges Lastebileier-Forbund Innlandet at etterslepet er på nærmere fem milliarder kroner.
Innlandets fylkesveger blir enda dårligere
I perioden 2022 til 2026 har fylket satt av 700 millioner kroner til utbedring av veier i et forsøk på å hente inn noe av etterslepet, og i fjor var 260 kilometer vei planlagt asfaltert.
Dette ble redusert i løpet av året på grunn av økte kostnader, og etterslepet ble dermed ikke mindre heller i fjor.
– Dersom kostnadene ikke synker, vil vedlikeholdsetterslepet på fylkesvegene eskalere om ikke staten kompenserer for økningene, opplyste Sjur Strand, fungerende leder av hovedutvalg for samferdsel i Innlandet fylkeskommune i fjor høst.