Tirsdag morgen opplyste Bane Nor at Gjøvikbanen var stengt mellom Jaren og Gjøvik på grunn av værforholdene. Harry Korslund hos Bane Nor hadde ikke mye mer informasjon om saken da, men sa at det er overvann på deler av strekningen etter kraftig nedbør de siste timene.
– Vi avklarer situasjonen nå. Foreløpig vet vi ikke hvor lang tid det vil ta, opplyste Bane Nor i en trafikkmelding tidlig.
En ny rapport om strekningen kom like etter klokken 15.00 tirsdag ettermiddag. Strekningen er fortsatt stengt.
Åpnes tidligst onsdag morgen
Bane Nors pressevakt Harry Korslund sier til NRK at strekningen tidligst kan åpnes igjen onsdag morgen.
– Det har med situasjonen rent værmessig å gjøre, sier han.
Det kraftige regnværet har ført til problemer på veiene også. Vegtrafikksentralen har opplyst at det kan være overvann enkelte steder vest for Mjøsa.
– Det har kommet så mye nedbør at det er overvann på sporet på en del av strekningen mellom Raufoss og Nygård stasjon på Gjøvik. Det er jo da også økt risiko for at grunnen kan bli ustabil, men foreløpig vet vi ikke mer om det. Mannskaper og maskiner er på vei ut, sa Korslund, som er pressevakt hos Bane Nor, tirsdag morgen.
Værmeldingen var heller ikke på Gjøvikbanens side. For utover tirsdag er det ventet til dels kraftige nedbørsbyger over store deler av Vestoppland. Det er med andre ord ikke slik at det tørker med det første.
Har forhøyet beredskap
Siden mandag har Bane Nor hatt forhøyet beredskap i Vestoppland som følge av farevarselet som kom om mye nedbør.
– Det innebærer at det går ut beskjed til alle tog som skal trafikkere i det aktuelle området om at man skal ha skjerpet årvåkenhet og hyppigere visitasjon av sporet, sa Korslund i Bane Nor tirsdag morgen.
Det var et av de tidlige togene fra Gjøvik til Oslo som meldte at det sto vann i sporet.
– De første bildene som kom inn i systemet, viste at dette stemte godt. Det har økt i omfang utover morgenen. Det er mye vann i bakken og terrenget klarer ikke å ta unna mer. Da blir det mye vann, raskt og kraftig, sa han videre.
Mannskapet som er sendt ut må lede vann vekk fra sporet ved å grave nye spor for alt vannet og deretter legger på igjen ny pukk for bedre drenering og god støtte. Bane Nor har maskiner som skal brukes stasjonert på Eina, så de er ikke langt unna når noe skjer.
Innstilte tog
Korslund sa at de foreløpig, like etter klokka 07, ikke har oversikt over hvor lang tid det eventuelt vil ta før toget kan gå igjen på strekningen mellom Jaren og Gjøvik. En ny oppdatering på situasjonen er ventet klokka 15.
Det skulle gå et tog klokka 06.32 fra Gjøvik mot Oslo S. Dette ble ifølge Vy innstilt. Det ble satt opp buss for tog på avgangen klokka 07.08, mens toget klokka 07.24 også ble innstilt. I tillegg er det ukjent med følgende avganger på formiddagen tirsdag:
- 08.24 fra Gjøvik til Oslo
- 09.32 fra Gjøvik til Oslo
Det ble også kjørt buss for tog fra Jaren til Gjøvik for toget som skulle være i mjøsbyen klokka 08.06.
– Vi har dessverre ingen prognose akkurat nå på hvordan dette ser ut framover, sa Korslund i Bane Nor ved 07.30-tiden.
Dovrebanen var også stengt mellom Hamar og Brumunddal fordi et stort tre hadde veltet over kjøreledningen tirsdag, men dette ble ordnet på formiddagen.
Trøbbel også på vei
Statens vegvesen hadde også rapportert om trøbbel på veier på vestsiden av Mjøsa.
Det er også flere steder overvann.
– Lokalt store nedbørsmengder har ført til at det enkelte steder kan være overvann i vegbanen. Senk farten og vær oppmerksom, skrev vegtrafikksentralen i en Twitter-melding.
Tirsdag formiddag ble blant annet E16 i Aurdal rammet av oversvømmelse, noe som ga redusert framkommelighet.