Nammo har signert ny kontrakt med det svenske forsvarets materiellverk (FMV). Avtalen setter Nammo opp som eneleverandør av 12,7 mm ammunisjon fram til 2029.
Uken før påske signerte Nammo en ny rammekontrakt med FMV i Sverige. Dette er en sju års kontrakt med forskjellige typer 12,7 mm ammunisjon. Leveranser vil komme fra både Nammo Palencia (Spania) og Nammo Raufoss (Norge). Nammo Sverige er hovedentreprenør.
Dette betyr at Nammo er den eneste hovedleverandøren av 12,7 mm ammunisjon til det svenske forsvaret de neste sju årene.
Den opprinnelige kontraktsverdien er 120 millioner svenske kroner, men sluttverdien kan stige til rundt 500 millioner svenske kroner dersom alle opsjoner benyttes.
– Økning etter krigsutbruddet
Pressekontakt Thorstein Korsvold sier at de nye kontraktene Nammo har inngått ikke har en sammenheng med krigen i Ukraina og det solide årsresultatet er på bakgrunn av fjoråret.
– Fjorårsresultatene henger først og fremst sammen med at vi nå kan høste fruktene av et langvarig forbedringsarbeid i organisasjonen. I tillegg har vi satset på utvikling og teknologi, som er grunnlaget for produkter som er etterspurt. Men kontrakten med Sverige er inngått lenge før krigen i Ukraina, så de to henger ikke sammen.
– Sikkerhetssituasjonen i Europa, med økt usikkerhet, påvirker helt klart forsvarsindustrien. Vi så tendensene i fjor, og de er blitt radikalt mer tydelige etter krigsutbruddet, sier han.
Nammo-raketter til Ukraina
– Betydelig mengder ammunisjon
– Dette er en viktig kontrakt for Nammo. Vi er glade, dette hjelper virkelig det langsiktige samarbeidet med våre svenske partnere. I dagens sikkerhetsmiljø er strategiske partnerskap og forsyningssikkerhetsavtaler spesielt viktige. De sikrer at kunden får det de trenger, og at vi som bransje kan ha forutsigbarhet, sier Kim Helge Dahl, Nammos produktdirektør for små og mellomstore kaliber.
Den første leveringsordren er allerede mottatt. Nammo skal nå levere betydelige mengder ammunisjon, og produksjonen vil økes for å møte selskapets forpliktelser.
Zelenskyj ba om mer våpen – får de fra Raufoss
Sju milliarder kroner i 2021
Siden starten av pandemien i 2020 har Nammo hatt solid vekst i salg og lønnsomhet, til tross for faktorer som komponent- og materialmangel og enormt press på leverandørkjedene som driver kostnadene oppover.
I 2021 fortsatte Nammo å bygge på sitt positive markeds- og teknologiske momentum og klarte å øke markedsandeler. Nammos omsetning økte med 16 prosent til 6,98 milliarder kroner i 2021, mens resultat før skatt økte med 17 prosent til 644 millioner kroner i løpet av året. Det positive resultatet ble bygget på robuste amerikanske kommersielle ammunisjonssalg og forsyningssikkerhetskontrakter til nordiske kunder, som fylte opp lagrene i løpet av året.
– Jeg er fornøyd med Nammos robuste resultat i 2021, og vår suksess på nesten alle mål. Den solide ytelsen er et tydelig bevis på vår evne til å prestere og levere selv under ugunstige omstendigheter. Det illustrerer også styrken til våre produkter og merkevare, og vårt fokus på lønnsom vekst fra en slank og effektiv organisasjon. Faktisk er utholdenheten og motet som Nammo-kolleger har vist i løpet av dette andre året av pandemien, intet mindre enn imponerende, sier konsernsjef Morten Brandtzæg.
Nicolai Cleve Broch i spissen for nytt TV-drama om Nammo på Raufoss
Ny Ariane-kontrakt til en halv milliard
ArianeGroup har tildelt Nammo en rammekontrakt verdt en halv milliard kroner for å støtte Ariane 6 med separasjonsrakettmotorer.
Ariane er en familie bæreraketter utviklet på fransk initiativ for den europeiske romorganisasjonen ESA. Det er utviklet seks hovedtyper typer av Ariane, navngitt som Ariane 1–6. Ariane 1 ble brukt første gang i 1979, mens Ariane 6 etter planen skal testes første gang i 2022.
For den nyutviklede Ariane 6-rakettmotoren har Nammo-rakettmotoren sett flere modifikasjoner og forbedringer.
– Å være en del av den europeiske romindustrien er motiverende og har også en læringseffekt. Både prosjektteamet og de ulike produksjonsteamene på Nammo har godt av å jobbe sammen med romindustrien. Forventningene fra kunden er høye og vi må prestere på et høyt nivå hver dag, sier Stian Flatebø, programleder i Nammo Raufoss sin romavdeling.