(Nettavisen) Prisene på mange påskerelaterte varer fortsatte å falle gjennom dagen i går.
Det er mulig å gjøre kupp, men Forbrukerrådet ber folk være obs.
Ekstrempriser
Nettavisen sjekket priser på flere varer de siste dagene. Hos Rema 1000 ble Nidar sine populære marsipanpølser ble satt ned fra 18,90 mandag kveld og til 13,40 midt på dagen tirsdag. Så ble de dumpet ytterligere til 5,30 senere på ettermiddagen.
Mye igjen: Da Nettavisen besøkte Kiwi i Oslo sentrum onsdag i ti-tiden var det fortsatt mange pakker igjen av marsipanstengene til 5,30.
Mange fornøyde kunder har postet bilder og kommentarer på Facebook om påskekupp.
En av dem er Hege Kjølstad som storhandlet påskevarer på Kiwi Levanger i går. I kurven puttet hun:
- 5 pakker med Nidars marsipanpølser til 5,30 per stk.
- 4 Sjokoladeegg til 16,90 per stk.
- 2 Pakker påskefavoritter (300 g) til 24,40 per stk.
- 2 Påskeharer til 4,50 per stk.
- 1 pakke marshmallows til 21,50.
- 1 pakke påskeskum til 7,00.
- 1 Sjokoladeegg mini til 18,90.
- Totalsum: 199,30.
– Priskrig er fint
– Med de matvareprisene vi har nå, så synes jeg priskriger er fint, sier Hege Kjølstad til Nettavisen.
– Man får anledning til å kjøpe produkter man kanskje ellers ikke hadde tatt seg råd til, og de gir litt luksus i hverdagen og gjør høytidene litt ekstra spesiell, sier hun.
Men en ting overrasket henne.
– Det som overrasket meg mest var at det var en god del produkter jeg ikke fant billig i butikken jeg var i, men som andre hadde funnet meget billig i butikker andre deler av landet, sier Kjølstad.
Med kuppet hun gjorde i går fikk hun unna mye av handlingen før påske.
– Nå er jeg nok ferdighandla av produkter som er typisk påske, men finner jeg hverdagsprodukter billig som jeg bruker til vanlig, for ksempel paprika, så blir nok det med på ukehandelen, sier hun.
Kjøpte ti pakker med marsipanpølser
Daniel Bergli handlet på Rema 1000 Ringebu og sikret seg blant annet 10 pakker med Nidars marsipanpølser til 5,30 per stykk. Han var også fornøyd med en firepakning med solo til 30,80 og fem pakker med ostegrill til 21,70 per stykk.
– Prisene er helt fantastiske selv om jeg skulle ønske det var lave priser også på mat og ikke bare godteri, sier Bergli.
– Nå har jeg sikret meg noen pakker pølser til grilling i påsken og marsipan har jeg fram til jul, sier han.
En ting overrasket aller mest.
– Mest overrasket ble jeg nok av marsipanpølser til 5,00, men det forundrer meg ikke om prisene går enda mer ned, sier Bergli.
– Tråkker til
NHH-professor Øystein Foros sier til Nettavisen at priskrig mellom kjedene finner sted både før jul, påske og 17. mai.
– Kjedene starter med priskrig på sesongvarer, så nå gjelder det produkter vi forbinder med påske, som godteri og grillpølser. Dette er produkter som får mye fokus, så kjedene vet at det også gir oppmerksomhet i media. Derfor tråkker de til for å komme godt ut.
– Så vet de også når denne krigen er over. Den er over til påske, slik at tapet for kjedene er begrenset selv om prisene går mye ned. Dette til forskjell fra en slik bred priskrig som vi fikk etter at lavpriskjedene ikke satte opp prisene 1. februar, legger Foros til.
– Begrenset hvor mye Kvikk Lunsj du kan spise
– Hva sier dette om konkurransen?
– Dette er noe vi ser hvert år, og er en vanlig del av konkurransen i markedet. Det gir oppmerksomhet, og er en del av kampen for å få folk inn i sin butikk. For ved siden av billig godteri gjør vi jo en generell storhandel til påske, forklarer Foros.
Han mener det er smart av oss forbrukere å tenke over følgende:
– Priskuttet gjelder et begrenset antall varer, også i forhold til hva vi spiser og drikker i påsken. Det er begrenset hvor mye Kvikklunsj vi skal spise selv i påsken. Og ender man opp med å kjøpe mer Kvikk Lunsj og marsipan enn man ellers ville gjort så har man kanskje ikke spart så mye.
– Vær obs!
Fagdirektør i Forbrukerrådet Olav Kasland ber folk være obs.
– Det er sant at det finnes varer som nå er ekstra billige. Men folk må tanke på hva prisen blir for hele handlevogna. Det er lett å bli blendet, sier han.
Han peker på at priskrigen vi ser nå skjer flere ganger i året som for eksempel før jul, før påske og før grillsesongen.
– Dette er lokkevarer butikkene bruker for å få kunder inn i butikken, og butikken vil selvsagt ønske å tjene på hele handlekurven, sier han.
Dagligvareekspert Odd Gisholt følger dagligvarebransjen tett.
– I år var Kiwi og Rema tidlig ute med krig på et stort sortiment. Nå kommer priskutt på enkeltvarer, for eksempel påskemarsipan, sier han.
– Kjedene burde holde seg for gode for slikt. Men de følger hverandre som erteris. Og siden alle følger alle, så får de ikke nye kunder av det, men kunden kan selvfølgelig glede seg, sier Gisholt.