Særlig i Raufoss og på Lillehammer er det mange som redder mat.
– Varene må holde god kvalitet. Vi legger ikke hva som helst oppi posen – da får vi ikke gjenkjøp. Vi har mange kunder som bruker Too Good To Go-tilbudet fast, og mitt inntrykk er at folk er fornøyde, sier Svein Tore Nymoen ved Circle K Raufoss i en pressemelding.
De siste fem årene har stasjonen hans reddet 5862 måltider gjennom appen Too Good To Go.
Mest i Oppland-området
Det er mest av alle kjedens stasjoner i hele Oppland-området.
Etter Raufoss-stasjonen følger Nordre Ål i Lillehammer med 3376 porsjoner, Mjøsstranda i Gjøvik med 2860, Øyer med 2626, med 2269 og Circle K Strandtorget i Lillehammer med 1615 porsjoner overskuddsmat.
– Negativt svinn blir til positivt svinn. Det gjør at vi kan holde høyere varetrykk uten at vi må kaste overskuddsmaten, sier Nymoen, som også er driver på Circle K Otta og Circle K Ringebu.
Johan Ingemarsson, daglig leder i Too Good To Go Norge, forteller i pressemeldingen at Circle K Norge var en av de første landsdekkende aktørene som inngikk et samarbeid med dem for å redusere matsvinn.
Hatt ordningen i fem år
– At så mye mat har blitt reddet ved stasjonene til Circle K er en god nyhet for alle parter. Å ta vare på maten er bra både for miljøet og for lommeboka, sier Ingemarsson i pressemeldingen.
I løpet av fem år har kjedens-kunder i Oppland-området reddet mat tilsvarende 61 tonn CO2-ekvivalenter.
Det tilsvarer karbondioksidutslippene som skjer gjennom livssyklusen til 732 mobiltelefoner.
I dag kan man redde mat ved 16 Oppland-stasjoner. I Circle K-systemet er det Circle K E6 Vinstra som har hatt ordningen lengst i området – siden mars 2017.
Nasjonalt har kunder ved Circle K Norges stasjoner reddet nesten 500.000 porsjoner overskuddsmat, ifølge pressemeldingen.
Vinn-vinn
– Vi oppnår en vinn-vinn-situasjon der kundene får rimelig og god mat, stasjonene slipper å kaste produkter, mens klimaet og miljøet spares for unødige utslipp, sier Mari Singstad i Circle K Norge.
Singstad er fornøyd med at Circle K-stasjonene i snitt får 4,1 i karakter av brukerne av To Good To Go-appen, på en skala fra 1 til 5.
– Med andre ord opplever de fleste kundene at de får både rikelig med mat, at det smaker godt og at betjeningen er hyggelig og effektiv. Det er sånn vi vil det skal være, sier hun.
Innholdet i en typisk forundringspose fra alle som er med på ordningen varierer, men prinsippet er at kunden får overskuddsmat til mye lavere pris enn den normale utsalgsprisen.