(GD): I årets undersøkelse har innbyggerne svart på om tilliten har endret seg i året som har gått, og selv om tilliten er høy tyder undersøkelsen på at tilliten har falt, skriver politiet i en pressemelding.
Ti prosent av innbyggerne i Innlandet svarer at de har lavere tillit til politiet sammenlignet med for ett år siden. Seks prosent svarer at de har høyere tillit.
– Ett fall i tilliten er noe vi tar på alvor. Tillit er noe vi skal jobbe for hver eneste dag, og det er avgjørende for oss å ha tillit i befolkningen, sier politimester Johan Brekke.
Synlig på nett
I pressemeldingen skriver politiet at det er viktig med deres tilstedeværelse på nett. Et godt synlig politi på nett oppfattes nesten utelukkende som positivt, ifølge politiet.
– Mange har lagt merke til politiet på ulike plattformer. Medieoppmerksomheten til politiet på Snapchat er betydelig høyere i Innlandet og to andre politidistrikt, skriver politiet.
Over seks av ti oppgir, både i Innlandet og nasjonalt, at de føler seg svært eller ganske trygg ved bruk av digitale tjenester. Ved bruk av digitale tjenester er det identitetstyveri, svindel eller bedrageri og til dels deling av bilder eller videoer uten tillatelse som de fleste er bekymret for. De eldste aldersgruppene har mindre grad av digital trygghet sammenlignet med de yngre.
Identitetstyveri
De aller fleste oppgir at de føler seg trygge i sitt nærmiljø i distriktet. Den nasjonale undersøkelsen viser at de som bor i de minst sentrale kommunene føler seg like trygge der de bor som de i de mest sentrale kommunene.
I Innlandet er flest bekymret for potensielt å bli utsatt for identitetstyveri, tyveri på offentlig sted, skremmende eller plagsom atferd eller svindel og bedrageri.
Rundt sju av ti er helt eller delvis enig i at politiet forebygger kriminalitet i sitt nærområde. De aller fleste oppgir at det er viktig for politiet å være synlig i nærmiljøet, og under halvparten er svært eller ganske fornøyd med synligheten. De aller fleste mener at det er viktig at politiet lytter til innbyggernes bekymringer og over halvparten mener politiet lytter til innbyggernes bekymringer.
– Det er innbyggerne vi er til for, og deres tilbakemeldinger er viktig for oss. Her ser jeg at vi må bli flinkere til å lytte til innbyggernes bekymringer, sier Brekke.
Svindel eller bedrageri
Innbyggerne har blitt spurt om de har vært utsatt for kriminalitet i løpet av det siste året, og det er treforhold i Innlandet som peker seg ut blant svaralternativene. Det er skremmende eller plagsom atferd, svindel eller bedrageri og trusler.
De nasjonale resultatene viser at de som har kontaktet politiet i forbindelse med negative hendelser har delte meninger om hvorvidt de blir tatt på alvor av politiet. Grovt sett opplever bare halvparten at de blir tatt på alvor, og flere at de ikke blir tatt på alvor, dette gjelder spesielt for vold/mishandling, trusler, voldtekt, seksuelle overgrep og krenkelser.
– Politiet jobber kontinuerlig med å forbedre oss og undersøkelsen gir oss verdifull innsikt i hvordan innbyggerne opplever oss. Vi er takknemlige for alle som har tatt seg tid til å svare på undersøkelsen, sier Brekke.