Regjeringen vil øke bøtesatsene med 4,9 prosent, som er i tråd med forventet prisvekst. Ifølge Naf har endringen akkurat vært på høring.
– Dette er andre gang på kort tid bøtesatsene skal økes. Spørsmålet er om stadig høyere bøter virker etter hensikten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i Naf i en pressemelding.
Naf mener økningen kommer for tidlig.
– Det var mye skepsis til den forrige økningen, og om det ville virke etter hensikten. Vi etterlyser en grundig gjennomgang om de økte bøtene faktisk har hatt en effekt på trafikksikkerheten og om det har blitt færre lovbrudd etter økningen, sier Handagard.
Ville få ned dødstallene
I februar i år økte satsene med nærmere 30 prosent. Det ble begrunnet i det høye antallet trafikkdrepte i 2022.
– Nå har vi enda et år med et høyt antall omkomne i trafikken. Hvis høyere bøter ikke virker inn på antall lovbrudd eller ulykker, fremstår økningene mer som begrunnet i et behov for å få inn penger til statskassen enn et trafikksikkerhetstiltak, sier Handagard.
Mange nordmenn bruker mobilen bak rattet. Ifølge en undersøkelse gjort av Norstat på vegne av Frende Forsikring svarte 45 prosent at de sjekket mobilen bak rattet.
Ifølge den undersøkelsen var det Innlandet som lå på toppen. 57 prosent svarte at de sjekket mobilen bak rattet. På andreplass er Agder, hvor 54 prosent svarte det samme.
Over 10.000 kroner
Dersom bøtesatsene økes, vil det koste over 10.000 kroner dersom man blir tatt mens man bruker mobilen bak rattet. Det samme vil det koste å bryte vikeplikten eller å kjøre på rødt lys.
– Vi er i en dyrtid og bøtene er allerede på et høyt nivå. Da kan det bli oppfattet som umusikalsk med enda en økning så raskt, sier Handagard.
Etter økningen vil satsene bli slik:
- Bruk av mobiltelefon, øker til 10 200 kroner
- Brudd på vikeplikten samme, 10 200 kroner
- Kjøre på rødt lys, samme 10 200 kroner
- Brudd på forbudsskilt, 8 200 kroner
- Kjøre i 61 km/t i 50-sone: 5 650 kroner