(Oppland Arbeiderblad)

Hvor er Vestoppland? Myndighetskontakt i NAF, Thor Egil Braadland er overrasket, men ser likevel ikke helt svart på det.

– Det virker som om Gjøvik og Toten kommer litt seint til festen, sier han, og fortsetter:

– Gjøvik ligger like over landssnittet på 25 biler per 1000 innbyggere, men heller ikke noe mer enn det, sier Braadland.

Se topplisten i slutten av saken.

Overrasket

Gjøvik ligger helt eksakt på 26 nye elbiler i 2022 per 1000 innbyggere. Totalt 834 registrerte elbiler finnes i kommunen. Til sammenligning ligger Løten på 60 nye elbiler. Altså nesten tre ganger så mye.

Selv om Gjøvik er på det gjennomsnittlige, er Braadland overrasket over nabokommune Vestre Toten.

– Spesielt Vestre Toten kommer overraskende lavt ut. Det er om lag like mange innbyggere i Østre og Vestre Toten. Når vi legger til at andre mellomstore byer i Norge har et ganske bra elbil-salg, så er det rart at ikke Vestre Toten og Raufoss kommer høyere opp. Det kan selvsagt være lokale forhold som jeg ikke kjenner til som kan forklare forskjellene, sier myndighetskontakten til OA.

Vestre Toten har totalt 157 nye elbiler registrert som viser 12 nye elbiler per 1000 innbyggerne. Østre Toten er hakket hvassere, og har 20 nye elbiler per 1000 innbyggere, og totalt 297 nye elbiler til kommunen.

Elbil-boom

Tall for elbilsalget i 2022 viser at en rekke distriktskommuner kom inn på elbil-toppen. Høyest ut av alle kommuner kommer Løten kommune, med 60 nye elbiler per 1000 innbyggere.

Andre kommuner på topp 20-lista er Høylandet, Ringerike, Orkland og Gol, alle med minst 45 registrerte nye elbiler per 1000 innbyggere.

– Dette viser at 2022 var året da elbilen for alvor kom til distriktene. Mange forbrukere ser at elbilen løser deres reisebehov, samtidig som de kan lade hjemme med en raus strømstøtte, sier Braadland.

Utsiktene til fortsatt elbil-boom framover er usikre. Den nye vektavgiften som ble innført fra nyttår kan bremse salget framover.

– Det er veldig spesielt at regjeringen og SV har innført en ny avgift som plusser flere titusen kroner på bilprisen, akkurat nå som folk i distriktene er i ferd med å skaffe seg elbil, sier han.

– Underlig

Det har vært elbil-hysteri på slutten av året, på grunn av avgiftene som påløper i 2023. Derfor har flere nye eiere purret på å få bilen på riktig side av året, for å unngå avgifter. Braadland beskriver det hele som underlig.

– De som rakk å skaffe seg en ny elbil i 2022 var heldige. Det kom to nye kjøpsavgifter på elbil fra nyttår: Det er moms på alt av elbil over 500 000 kroner, samt en vektavgift som kan gjøre elbilen rundt 15–25 000 kroner dyrere, avhengig av hvor tung den er. Vi synes det er underlig at regjeringen og SV innfører en vektavgift på elbiler nå som distriktene er i ferd med å kaste seg på elbil-bølgen, sier han og legger til:

– En vektavgift er ikke noen treffsikker avgift – på elbiler er jo dette i praksis en rekkevidde-avgift, fordi batteriet utgjør forholdsvis mye av vekten på en elbil. Så den avgiften kunne de spart seg.

Store i mellomstore byer

Tallene viser at 2022 også var et bra elbil-år for de mellomstore byene. Både Ålesund, Skien, Haugesund, Tønsberg, Notodden, Moss, Sarpsborg og Molde er alle på topp 20-lista for elbilsalg per 1000 innbyggere.

I antall solgte biler er det Oslo som troner på toppen, foran Bergen, Trondheim, Bærum og Kristiansand.

Det er også varslet nye avgifter i 2023 folk må forholde seg til framover.

Den nye vektavgiften gjelder fra nyttår og er på 12,50 kroner per kilo over 500 kilo. Det betyr at en elbil på to tonn får en avgift på 18 750 kroner, på toppen av eventuell moms som gjelder for den delen av bilprisen som overstiger 500 000 kroner.

Dette er topplisten over nye elbiler 2022 per 1000 innbyggere

  1. Løten, 60
  2. Lørenskog, 50
  3. Nordre Follo, 49
  4. Høylandet, 49
  5. Bærum, 47
  6. Ringerike, 47
  7. Orkland, 46
  8. Gol, 45
  9. Ullensaker, 45
  10. Ålesund, 42
  11. Skien, 41
  12. Haugesund, 41
  13. Tønsberg, 41
  14. Notodden, 41
  15. Moss, 41
  16. Sarpsborg, 39
  17. Molde, 38
  18. Austevoll, 38
  19. Kristiansand, 37
  20. Nesbyen, 36