En av de seks hovedsponsorene til det norske hopplandslaget, advokatfirmaet Help, trekker seg fra sin sponsoravtale med det norske hopplandslaget, melder VG mandag morgen.
Mandag ettermiddag kommer Nammo med en pressemelding der de skriver at de tar avstand fra juks.
De skriver også at deres avtale med Norges skiforbund (NSF) ikke er sagt opp.
– Man Nammos logo vil ikke synes på landslaget inntil videre før alle fakta er på bordet, skriver de i pressemeldingen.
Nammo er en av de fem hovedsponsorene som er igjen etter at Help trekker seg. Resterende sponsorer er Advanzia Bank, Toyota, Bildeler.no og Fibra.
Se videoen som viser hva som skjedde:
Se isen flyte nedover Lenaelva
0:30Bryter tillit
Help var først ute av sponsorene til å uttale seg etter skandalen i Granåsen, hvor det ble avslørt at Norges hopplandslag har jukset med hoppdressene inn mot lørdagens konkurranse.
Etter krisemøte innad i advokatfirmaet, kommer de fram til at de ikke lenger kan støtte hopplandslaget.
– Det er trist at norsk hoppsport i løpet av noen få døgn bryter ned tilliten den var i ferd med å gjenopprette, etter flere sesonger der annet enn prestasjonene i hoppbakken har stjålet oppmerksomheten, sier kommunikasjonsdirektør Dag Are Børresen i advokatfirmaet Help til VG.
– Vi har derfor informert hopplandslaget og Norges Skiforbund om at vi umiddelbart trer ut av sponsoravtalen, og at vår logo skal fjernes fra utøvernes drakter og annet materiell før Raw Air og Holmenkollen Skifestival. Help har som visjon at «Rett skal være rett. For alle». Det sier seg selv at det ikke er forenlig å ha vår logo på draktene til et lag som jukser, sier Børresen videre.
– Uakseptabelt
Nammo skriver i pressemeldingen som kom mandag ettermiddag at som hopplandslagets største sponsor ønsker de å uttrykke sin overraskelse og sterke misnøye med avsløringer om juks med hoppdresser under lørdagens storbakkerenn under ski-VM i Trondheim.
– Dette er uakseptabelt, og ikke i samsvar med våre selskapsverdier, skriver de.
Nammos avtale med NSF varer fram til 2027. Nammo understreker at de ikke har trukket seg fra avtalen, men at avtalen også regulerer hendelser som dette. De vil ha dialog med NSF.
– Den dialogen starter umiddelbart, skriver de.
De skriver at det må settes inn målrettede tiltak for å sikre at dette aldri skjer igjen.
– Nammo vil ta initiativ til å styrke fair play og god sportsetikk, for landslaget og hoppsporten, skriver Nammo.
Bør trekke seg
Trond Blindheim er sosiolog og dosent ved Høyskolen Kristiania og er en av landets fremste omdømme-eksperter.
Han mener Nammo bør trekke seg som hovedsponsor isolert sett, men at det finnes fortsatt mulighet for at dem fortsetter.
– Av konsekvens bør de trekke seg, men det er noe rundt det å stå sammen i gode og onde dager. Det er mulig med tilgivelse, strengere krav rundt kontroll, regler og straffer, og da er det kanskje en mulighet for dem å være med videre, sier Blindheim.
Han sammenligner det også med Petter Northug sine skandale-episoder, hvor Northug mistet sponsorer etter fyllekjøring og rusmisbruk.
– Alle tilga ham etter Falun, så det er mulig å forbedre seg, men her er det snakk om juks innenfor idrett, noe som er det verste du kan gjøre.
Nye fuskenasjonen
Han er ikke i tvil om hoppskandalen er tema hos alle hovedsponsorene på ledermøter rundt omkring i landet.
Samtidig ser man at utenlandske medier også er svært opptatt av dette, nedover i Europa.
Blindheim mener det er en viss fare for at Norge kan bli sett på som en fuskenasjon, slik nordmenn så på Øst-Tyskland og Russland før i tiden.
– Dette er noe man forbinder nå med norske idrettsutøvere, og vil ha en åpenbar smitteeffekt på all norsk idrett, men spesielt vinteridrett. Når vi vinner så mye som vi gjør, så vil mange trekke etikken i tvil over resultatene vi har fått.
– Reaksjonene er sterke nedover Europa, og det merker man seg på sponsorene. Det er en stor skandale, sier Blindheim.
Les mer om: artikkelemnene