Landet er inne i en koronakrise. Mange bransjer er i krisestemning. Toten rammes knallhardt av permitteringer. I mediebransjen er det også dårlige tegn.

Usikkerheten preger mange av oss. I mediehuset Oppland Arbeiderblad, som Toten Idag er en del av, har det også vært permitteringer.

Nå har vi så smått begynt å åpne opp samfunnet igjen. Sakte og forsiktig tar vi hverdagen tilbake.

Jeg vil trekke fram noe positivt. Ja, rett og slett skryte litt i disse koronatider.

Toten Idag satte i uke 20 en ny rekord. Denne uka hadde vi vårt høyeste lesersnitt siden Toten Idag ble lansert 20. juni 2019.

Et snitt på 4144 lesere fant hver dag i uke 20 en eller flere saker de ville lese på totenidag.no.

Det er på nivå med mange etablerte aviser i Amedia-konsernet, som Toten Idag og OA er en del av.

Det er gledelig å konstatere at Totens nye lokalavis har slått an, og at leserne responderer på artiklene våre og produktet vi tilbyr.

Tusen takk for tilliten!

I fjor høst fikk jeg en e-post med overskriften «Toten i dag, en unødvendig tilskudd».

En leser mente bestemt at vår avis var «tynne greier», at innholdet «kun var kopier» og vi at burde «legge ballen død».

Vi trenger både ris og ros, men jeg kan konstatere at dette er den eneste e-posten av denne typen jeg har fått.

Skulle det være noen tvil, håper jeg du sier din mening om avisa vår uansett hva du mener. Det er sunt. Det trenger vi.

Lesertallene våre beviser at vi fortjener en plass i den lokale avisfloraen.

Toten Idag kan ikke være alle steder samtidig, og dekke alle møter og arrangementer. Det er heller ikke meningen.

Som en datteravis av Oppland Arbeiderblad skal vi ikke skrive de samme sakene som moderskipet. Vi skal utfylle OAs dekning og ha et annet blikk Det håper jeg vi har fått til.

Vi håper også du setter pris på vår unge profil.

Siden oppstarten i fjor har snittet på lesertallene våre gått gradvis oppover. Vi har prøvd forskjellige ting, lyktes med noe og valgt bort noe annet. Vi må tørre å feile litt for å utvikle oss videre.

Vi har skrevet både gladsaker og kritiske saker. Vi har skrevet om oppturer og nedturer.

Økonomi og næringsliv er viktig for våre lesere. Det gjenspeiles i lesertallene. Om det er snakk om hva permitteringer betyr for arbeiderne på gulvet eller lokale bedrifter som har tatt grep for å bedre sin egen situasjon, er det viktige saker i våre lokalsamfunn.

Toten Idag skal være en avis som tar det lokale næringslivet på alvor. Både smått og stort, butikker og fabrikker.

Lesertallene viser også at dere setter pris på møter med folk på Toten. Alle har en historie, og vi vil fortelle om så mange som mulig.

Nå har vi også lansert serien «Gårdsliv» der vi skal bli mer kjent med folk på gardene på Toten.

I podkasten vår har vi også tidvis møter med folk på Toten. Den håper vi å utvikle enda mer.

Vi er tre ansatte i Toten Idag-redaksjonen, og vi setter stor pris på å møte dere og høre fra dere.

20. juni 2020 fyller Toten Idag ett år. Skal vi ønske oss noe, er det flere tips fra dere.

Den beste bursdagsgaven gir du oss ved å sende en e-post til tips@totenidag.no, og skrive hvorfor vi skal lage en sak om deg, din bedrift, ditt prosjekt eller noen du kjenner.

Nå som jeg har skrytt av oss, håper jeg også du vil skryte litt av deg selv i våre spalter.

Tusen takk for at du leser Toten Idag!

Espen Amundrud Solhaug

Redaktør i Toten Idag