(Nettavisen) Rema 1000 kuttet i dag prisen på 250 varer og at de framover ikke vil følge de såkalte prisvinduene.
Priskuttene er store på mange varer, og i snitt rundt tre prosent.
Kiwi og Extra følger etter
Nå følger både Kiwi og Extra etter med priskutt.
– Kiwi er og skal alltid være billigst, så vi har selvsagt allerede justert, sier kommunikasjonssjef i Kiwi Kristine Arvin til Nettavisen.
– Extra har selvsagt allerede kuttet prisene, sier kommunikasjonssjef i Extra Harald Kristiansen til Nettavisen.
Kristiansen sier de også har kuttet priser tidligere i uken.
– Kundene, som også er våre eiere, skal ikke være det minste i tvil om at den billigste sommerhandelen gjøres hos Extra, sier Kristiansen.
Store priskutt
Nettavisen har fått tilgang til hele listen med priskutt fra Rema 1000.
Dette er blant varene Rema 1000 har kuttet mest på:
- Havrebar Urkraft: - 30,23 prosent
- Aprikoser halve: - 23,63 prosent
- Mango Terninger: - 22,19 prosent
- 4 Frukter smoothie: - 15,08 prosent
-
Middagsris ståpose 2 kg: - 12,32 prosent
På 48 varer er priskuttet på fem prosent eller mer.
Priskutt | Antall varer |
10 prosent eller mer | 9 |
5 til 9,9 prosent | 37 |
4 til 4,9 prosent | 12 |
3 til 3,9 prosent | 34 |
2 til 2,9 prosent | 43 |
1 til 1,9 prosent | 49 |
Mindre enn 1 prosent | 66 |
SUM | 250 |
Se oversikt over alle prisene lenger ned.
Rema 1000: – Vi har fått lavere innkjøpspriser
– Vi kutter prisene enkelt og greit fordi vi har fått lavere priser. Når kostnadene inn til oss går ned, så tar vi de rett ut til kundene våre i form av lavere priser, sier kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes til Nettavisen. Hun sier Rema 1000 skal være billigst på dagligvarer i Norge.
– Dere kutter på mange varer med over 3% og over 5%, hvordan kan dere kutte med så mye?
– Noen av prisene har gått ned fordi prisen på råvarene har gått ned, produksjonskostnaden er redusert, eller rett og slett fordi vi skal ha de laveste prisene, sier Aarnes
– Betyr dette at prisene har vært for høye?
– Nei, men vi går nå bort fra de tradisjonelle prisvinduene i dagligvare hvor prisene endrer seg første juli og første februar. Vi får da en mer fleksibel modell hvor vi løpende vil forhandle med våre leverandører. På den måten så vil prisjusteringer i markedet og priskutt raskere treffe våre kunder i form av lavere priser i hylla, sier Aarnes.
– Er dere klare til å svare med enda flere priskutt om konkurrentene kutter?
– Rema 1000 skal alltid være billigst på dagligvare i Norge. Kunden er vår øverste sjef, og vi vil alltid gjøre alt vi kan for at hen skal få markedets laveste priser, sier Aarnes.
Mange store leverandører er med på listen over priskutt av 250 varer som Rema 1000 presenterte i dag. Nettavisen har Rema 1000 om disse leverandørene nå er med på å kutte ut "prisvinduene"
– Vi åpner for muligheten for løpende diskusjoner om pris som dermed gir mulighet for større fleksibilitet også for leverandørene ved å ikke låse prisendringer til vinduene 1.2 og 1.7. Vi endrer priser når det er behov og ikke på dato i kalenderen, sier Aarnes.
Her er full oversikt over alle priskuttene til Rema 1000:
Les mer om: artikkelemnene