Den klassiske monologforelesningen, der foreleser gjengir pensum uten at studentene i særlig grad får anledning til å delta, har vært den dominerende undervisningsformen i høyere utdanning i lang tid.
Eksperter er også kritiske til slike tradisjonelle undervisningsmetoder.
- Les også: For kort studieår
— Det er sjelden jeg lærer så mye på forelesninger, sier student Mia Milde til Studvest.
Hun studerer europastudier ved Universitetet i Bergen (UiB).
Hun klarer seg godt på eksamen, selv om hun sjelden går på forelesninger.
Milde vil ikke kritisere foreleserne, men er mener at mye kunne vært gjort annerledes.
– Mange bruker PowerPoint og gjengir akkurat det samme som står der, sier hun.
– Det er ikke noe poeng for meg å være der og høre en person si noe som står skriftlig. Det er sjelden jeg lærer så mye på forelesninger.
- Les også: Internett på eksamen
Kristoffer Yksnøy, student ved Norges Handelshøyskole (NHH), vurderer gjerne fagene før han bestemmer om han skal gå på alle forelesningene eller ikke.
Han understreker at han ikke mener forelesningene er verdiløse, men at han ofte disponerer tiden sin annerledes.
– Pensum står jo i bøkene. Selv om foreleser ikke forteller det til meg, kan jeg fortsatt lære det, sier han til Studvest.
NHH har prøvd ut podcasting av forelesninger. Det er et tiltak Yksnøy ønsker velkommen.
- Les også: Stresset av hjemmejobb
Viserektor for utdanning ved UiB, Kuvvet Atakan, forteller at arbeidet med å forbedre undervisningen er en kontinuerlig prosess, og at det kommer endringer
Samtidig understreker han at det er opp til hver enkelt emneansvarlig å vurdere hvilke hjelpemidler som skal tas i bruk.
Det jobbes med digitalisering av undervisningen, i tillegg til at nye forelesere kurses i pedagogikk. (ANB)
Hovedbildet til saken er publisert under følgende lisens: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported.
Les mer om: artikkelemnene